Jobb och depression – mina tips

Jobb och depression - mina tips

När jag satt och letade efter information till boken ramlade jag över ett blogginlägg från den briljante Erik Fors-Andrée. Han har skrivit ett blogginlägg om jobb och depression som jag tycker är värt att läsa. Erik Fors-Andrée har tidigare varit VD på Juristjouren och har rekryterat massor av personal, jag tycker att det är ett tecken i tiden att människor även i ledande positioner börjar prata om de här problemen.

Eriks inlägg handlar om hur man lyckas söka jobb efter att ha varit borta från arbetsmarknaden i flera år på grund av depression. Jag vet inte varför Erik skrev just det här inlägget, kanske känner han någon som har haft problem med just depression? Det är lite oklart vem personen i inlägget (”Ted”) är och ifall det är Erik som har skrivit om honom eller om han har tagit exemplet från någon annan.

Hursomhelst tycker jag att det är ett bra exempel, och ett VÄLDIGT viktigt ämne att tala om. Jag har själv arbetat med Erik för tre år sedan då jag hjälpte honom med en intervjuserie till hans blogg. Vad Erik inte vet är att jag själv hade depression då sedan två-tre år tillbaka och att just det här ämnet, jobb och depression, var någonting jag tänkte på då.

För egen del har jag aldrig varit sjukskriven och har inga luckor i mitt CV, vilket är ett av problemen i exemplet med Ted, men jag kämpade under flera år för att klara av att arbeta ens halvtid. Jag jobbade under två år på Handelsbanken till exempel, ett på många sätt rätt trist arbete som inte passade min kreativa läggning i längden.

Under en period mådde jag så dåligt att hela min kropp skakade när jag gick till jobbet på banken. Jag grät och ringde min tjej som hörde hur jävla illa jag mådde. Det kändes förnedrande på något sätt, hela arbetsdagen gick ut på att försöka hålla minen. Fortfarande nu när jag pratar om det känns det obehagligt.

Mina tips: jobb efter depression

Även om jag aldrig har varit sjukskriven och inte har några CV-luckor tänkte jag försöka ge lite tips utifrån mina erfarenheter. Det blir inga tips om hur man lyckas få jobb trots CV-luckor, det tror jag Erik kan bättre än jag. Det blir mer hur du klarar av att jobba även under eller efter en depression. Det kan vara utmattande bara att tänka på jobb i de här lägena.

1. Försök hitta ett jobb som passar din person

Kanske låter lite ”goddag yxskaft”, det är väl självklart att man ska jobba med någonting man trivs med, men jag trodde länge att banken passade mig. I själva verket passade det jobbet den bild jag hade av hur man SKA vara som tjugo-någonting och utbildad ekonom. Sanningen var att jag inte trivdes med ett jobb med för fasta ramar (banken har VÄLDIGT fasta ramar).

2. Starta eget

Ytterligare ett tips som kanske känns klämkäckt. Tro mig, jag fattar att den som är deprimerad många gånger inte har energi att göra någonting sådant. Trots det tycker jag att det är någonting man bör överväga om man är lagd åt det hållet.

Eget företag innebär att man själv får välja vad man vill jobba med, hur mycket man vill arbeta och när. För mig har arbetsbelastningen varit ett problem, och det är svårare att anpassa när man är anställd. Jag kan styra undan jobb när jag känner att stressen (som är en stor bov i depressions-dramat) blir stor. Ta ledigt några dagar eller arbeta halvdagar.

Det här passar inte alla ska jag säga, eget företag innebär mycket ansvar också, men överlag tycker jag att det är ett bra tips. Idag behöver du inte ens ha f-skattsedel för att kunna fakturera för dina tjänster. Du behöver alltså inte dra igång ett ”riktigt” företag utan kan jobba och fakturera när du har ork och lust och möjlighet.

3. Arbeta inte för mycket

Nuförtiden är det väldigt många som drabbas av utmattningsdepression (att ”gå in i väggen”). Jag tror att stress och depression är intimt förknippade, någonting jag skriver om i frågorna Vad är stress? och Hur är stress kopplat till psykisk sjukdom? i min bok om depression och panikångest. Det finns visserligen de som trivs med att arbeta väldigt mycket, men jag tror att det är en svajig väg att vandra om man inte vet vad man gör.

Jag arbetar i perioder för mycket, men försöker att inte bli en arbetsnarkoman som gömmer sig bakom jobbet. Jag mår inte bra av att jobba för mycket och är väldigt uppmärksam på kroppens signaler om att jag har gjort det.

Där har ni alltså mina tips om hur man klarar av att jobba efter depression eller när man är mitt i den. Om ni har några egna tips får ni mer än gärna skriva dem i kommentarsfältet!

2 reaktion på “Jobb och depression – mina tips

  1. Mycket viktigt ämne, precis som du skriver! Texten i inlägget om Ted är hans egen.

    Hade ingen aning om att du hade en depression på den tiden. Mycket tråkigt att höra! Jag tycker att jag stöter på depressions- och utmattningsproblem förvånansvärt ofta. Rent generellt har jag fått intrycket av att det är allra vanligast bland unga akademiker-tjejer. Kan det stämma?

    • Det är bra att du tar upp ämnet Erik, du gör det dessutom på ett bra sätt!

      Att det är vanligt bland unga akademiker-tjejer kan säkert stämma, det är intrycket jag får också, men jag ska inte säga för mycket eftersom jag inte har på fötterna här. Antalet kvinnor med psykiatrisk sjukskrivningsdiagnos har nästan fyrdubblats sedan 1992 läste jag i en rapport från Socialstyrelsen, så din känsla av att du stöter på depressions- och utmattningsproblem allt oftare är nog helt riktig.

      Hur reagerar du själv i en anställningssituation när kandidaten säger att de har haft problem med exempelvis depression? Det vore intressant att höra!

      Ta hand om dig Erik, bra jobb med bloggen förresten. Jag rekommenderar ofta inläggen om personligt brev/cv till mina vänner!

      Christian

Kommentarer inaktiverade.