Sura uppstötningar och halsbränna av Sertralin/Zoloft

Sura uppstötningar och halsbränna av Sertralin/Zoloft

Sura uppstötningar och halsbränna av Sertralin/Zoloft – inte så härligt.

Häromdagen när jag tog min antidepressiva medicin Sertralin fick jag en sådan jävla halsbränna att jag inte kunde sova på hela natten. Min mage är visserligen utomordentligt jävla känslig, men det var ändå rätt obehagligt.

Jag vill inte skrämma upp någon i onödan med biverkningar av Sertralin eller antidepressiv medicin, överlag tycker jag att jag inte har några biverkningar alls nästan bortsett från att jag är lite trött. Om man vill veta mer om biverkningar av antidepressiv medicin så skriver jag om det i min bok om panikångest och depression i frågan ”Ger antidepressiva mediciner biverkningar?”

Att man får sura uppstötningar och halsbränna är vanligt bland dem som stressar och oroar sig mycket, så det behöver inte bero på medicinen, men jag tänkte ändå att jag skulle skriva om det här ifall någon annan råkar ut för samma sak:

Häromdagen kom jag hem sent efter att ha varit på restaurang med två kompisar. Jag hade käkat riktigt mycket god mat och druckit Cola, vilket brukar påverka min mage. Kaffe och te under dagen dessutom, men om jag får halsbränna brukar det ändå vara ganska lätt ordnat att bli av med den, en Samarin och sedan sover jag som en baby.

Den här gången ballade min mage ur fullständigt. Jag tog min Sertralin precis innan jag gick och lade mig i sängen, svalde den dessutom bara med en klunk vatten direkt från kranen, istället för ett helt glas vatten som jag brukar. Jag kände hur det kittlade i halsen av medicinen som jag inte sköljt ner ordentligt, men tänkte inte mer på det.

Efter typ tio minuter i sängen började kittlingen kännas mer som syra i halsen på mig. Det bubblade och sved. Jag gick upp och tog en Samarin, väntade en stund på att det skulle gå över men det blev bara värre. Det gick inte över med två Novalucol (skitmedicin förresten) heller, men jag var tvungen att sova så jag satte mig i soffan och sov dåligt hela natten.

Jag tycker nog att jag får skylla mig själv egentligen, jag hade käkat så mycket skit den dagen så Sertralinen var nog bara droppen som fick bägaren att rinna över. Men den rann över väldigt mycket och jag tror att det kan bero på Sertralinen. Överlag vill jag ändå säga att jag inte har haft några problem med halsbränna de andra hundratals dagar jag har tagit Sertralin, och jag vill som sagt inte skrämma någon. Men om ni drabbas av halsbränna och nyligen har tagit Sertralin: det kan ha med det att göra. Kanske en anledning att inte ta Sertralin på kvällen?

4 reaktion på “Sura uppstötningar och halsbränna av Sertralin/Zoloft

  1. Jag har också fått en brännande vidrig sensation av mitt sertralin en eller två gånger. Men för mig berodde det enbart, tror jag, på att jag svalde med alldeles för lite vatten och fick svälja ett par gånger innan jag fick ner den. Jag är dessutom tvungen att dela min tablett på hälften, vilket gör att innanmätet – pulvret – ibland smular av sig i munnen och i halsen. Pulvret smakar väldigt illa och svider i för stora mängder. Så för mig var det inte magen, utan att tabletten löste upp sig eller smulade av sig i gom och strupe.

    • Gud vad intressant, det var ju nästan precis samma sak som för mig, att jag inte svalde tabletten hela vägen direkt vilket jag alltid gör annars. Den löses upp väldigt snabbt på tungan ju, nästan oavsett om man delar den eller inte. Eller det är nog lite olika, jag har Sertralin Teva nu som löses upp nästan omedelbart, tidigare har jag haft andra som tar lite längre tid.

      Tack för din kommentar, väldigt bra!
      Christian

  2. Jag vill inflika att biverkningar är väldigt, väldigt individuella när det gäller antidepressiva. Det finns en uppsjö av olika medel med lite variationer, så räkna med att du får gå igenom ett par innan du hittar den som passar dig, och rätt dos. Själv började jag med Citalopram, vilken gjorde mig till en zombie. Jag hade inga känslor, över huvud taget. Var helt befriad från ilska, glädje, sorg, och så vidare. Nada. Det var fruktansvärt – inte minst för alla i min närhet. Nu har jag Setralin kombinerat med Mirtazapin och det har fungerat jättebra, efter att ha hittat rätt dos.

    • Det har du alldeles rätt i Tommy. Jag tror också att inställningen till medicinen spelar roll – oroar man sig för biverkningar eller är rädd för medicinen kommer man sannolikt att vara överkänslig för förändringar i kroppen.

      Med vänlig hälsning,
      Christian

Kommentarer inaktiverade.